ကိုရီးယားတွင် အလုပ်လုပ်နေသူ သို့မဟုတ် ဝင်ငွေရှိသူ ဖြစ်ပါက နှစ်စဉ် အခွန်ကြေညာရန် လိုအပ်ပါတယ်။ ကြေညာခြင်းဖြင့် ပေးဆောင်ထားပြီးသား အခွန်အချို့ကို ပြန်ရနိုင်သလို၊ ဆေးကုသစရိတ်နှင့် အကြွေးဝယ်ကတ်သုံးစွဲမှု စသည်တို့အတွက် ခွန်လျှော့စရိတ် (deductions) အကျိုးခံစားခွင့်များလည်း ရနိုင်ပါတယ်။ အဓိကအားဖြင့် နှစ်မျိုးရှိပါတယ်။ ပုံမှန်အလုပ်ရှင်ရှိသူဆိုပါက နှစ်ကုန်အခွန်ရှင်းတမ်း (연말정산, yeon-mal-jeong-san) ကို လုပ်ဆောင်ရပြီး၊ အခြားဝင်ငွေအမျိုးမျိုးရှိသူဆိုပါက စုစုပေါင်းဝင်ငွေခွန် ကြေညာခြင်း (종합소득세 신고) ကို လုပ်ဆောင်ရပါတယ်။
နှစ်ကုန်အခွန်ရှင်းတမ်း
နှစ်ကုန်အခွန်ရှင်းတမ်းဆိုတာ ဘာလဲ?
နှစ်ကုန်အခွန်ရှင်းတမ်းဆိုသည်မှာ တစ်နှစ်ပတ်လုံး လစဉ်လစာထဲက ကြိုတင်နုတ်ယူခဲ့သော ဝင်ငွေခွန်ကို တစ်နှစ်စာ အမှန်တကယ်ပေးဆောင်ရမည့် အခွန်နှင့် ပြန်လည်တွက်ချက်သည့် လုပ်ငန်းစဉ်ဖြစ်ပါတယ်။ ဆေးကုသစရိတ်၊ ပညာရေးစရိတ်၊ အကြွေးဝယ်ကတ်သုံးစွဲမှု စသည့် ခွန်လျှော့စရိတ်များကို တွက်ချက်ပြီးနောက် အခွန်ပိုပေးထားကြောင်း တွေ့ရှိပါက ကွာခြားသည့်ပမာဏကို ပြန်အမ်းငွေ (refund) အဖြစ် ပြန်ရရှိမှာဖြစ်ပါတယ်။ ဆန့်ကျင်ဘက်အားဖြင့် နည်းနည်းသာ ပေးထားကြောင်း တွေ့ရှိပါက ထပ်ဆောင်းပေးဆောင်ရပါမယ်။ ပြန်အမ်းငွေကို များသောအားဖြင့် ဖေဖော်ဝါရီ သို့မဟုတ် မတ်လ လစာထုတ်ပေးသည့်နေ့ တွင် လစာနှင့်အတူ ထုတ်ပေးပါတယ်။
ဘယ်သူတွေ လုပ်ရမလဲ?
- ကိုရီးယားတွင် မှတ်ပုံတင်ထားသော နေရပ်လိပ်စာရှိသူ၊ သို့မဟုတ် ကိုရီးယားတွင် ၁၈၃ ရက်နှင့်အထက် နေထိုင်ခဲ့သော နိုင်ငံခြားသားများသည် အခွန်ပေးဆောင်ရသူ (tax resident) အဖြစ် သတ်မှတ်ခံရပြီး ကိုရီးယားနိုင်ငံသားများနှင့် တူညီသော ခွန်လျှော့စရိတ်အကျိုးခံစားခွင့်များ ရရှိနိုင်ပါတယ်။ ကိုရီးယားတွင် မှတ်ပုံတင်ထားသော လိပ်စာရှိပါက နေထိုင်ခဲ့သည့် ကာလမည်မျှပင်ဖြစ်စေ နေထိုင်သူအဖြစ် သတ်မှတ်ခံရပါတယ်။
- နိုင်ငံသား၊ နေထိုင်သည့်ကာလ၊ ဝင်ငွေပမာဏ မည်သို့ပင်ဖြစ်စေ ကိုရီးယားတွင် အလုပ်လုပ်၍ ဝင်ငွေရရှိသော နိုင်ငံခြားသား ဝန်ထမ်းတိုင်း နှစ်ကုန်အခွန်ရှင်းတမ်း ပြုလုပ်ရပါမယ်။
- သို့သော် နေ့စားအလုပ်သမား (တစ်နေ့တာအလိုက် ခေါ်ယူခန့်ထားသူများ) ကို ချန်လှပ်ထားပါတယ်။
နိုင်ငံခြားသား ဝန်ထမ်းများအတွက် တစ်ခုတည်းသော အခွန်နှုန်း (၁၉%) ရွေးချယ်ခွင့်
နိုင်ငံခြားသား ဝန်ထမ်းများသည် ပုံမှန် တိုးတက်အခွန်နှုန်း (progressive rate) အစား ၁၉% တစ်ခုတည်းသော အခွန်နှုန်း (flat rate) ကို ရွေးချယ်အသုံးပြုနိုင်ပါတယ် (ဒေသန္တရဝင်ငွေခွန် ထည့်တွက်လျှင် ခန့်မှန်းခြေ ၂၀.၉% ဖြစ်ပါတယ်)။ ဤရွေးချယ်ခွင့်ကို ကိုရီးယားတွင် ပထမဆုံး အလုပ်စတင်လုပ်ကိုင်သည့်နှစ်မှ စ၍ ၂၀ နှစ်ကြာ အသုံးပြုနိုင်ပါတယ် (ယခင်က ၅ နှစ် ဖြစ်ပြီး ယခု တိုးချဲ့ထားခြင်းဖြစ်ပါတယ်)။
- တစ်ခုတည်းသော အခွန်နှုန်းနှင့် ပုံမှန်နှုန်းတို့အနက် သင့်အတွက် ပိုအကျိုးရှိသည့်ဘက်ကို လွတ်လပ်စွာ ရွေးချယ်နိုင် သဖြင့်၊ နှစ်ကုန်အခွန်ရှင်းတမ်း ရိုးရှင်းဝန်ဆောင်မှုဖြင့် နှစ်နည်းစလုံးကို တွက်ကြည့်ပြီးမှ ရွေးချယ်ပါ။
- သို့သော် တစ်ခုတည်းသော အခွန်နှုန်းကို ရွေးချယ်ပါက အခွန်ကင်းလွတ်ခွင့်၊ လျှော့ပေါ့ခွင့်နှင့် ဝင်ငွေ၊ အခွန်ခွန်လျှော့စရိတ် အများစုမှာ အကျုံးမဝင်ပါ။ ခွန်လျှော့စရိတ်များစွာ ရှိသူဆိုပါက ပုံမှန်တိုးတက်အခွန်နှုန်းက ပိုအကျိုးရှိနိုင်ပါတယ်။
ဘယ်အချိန် လျှောက်ထားရမလဲ
- Hometax ပေါ်ရှိ နှစ်ကုန်အခွန်ရှင်းတမ်း ရိုးရှင်းဝန်ဆောင်မှု (연말정산 간소화 서비스) သည် နှစ်စဉ် ဇန်နဝါရီ ၁၅ ရက် ခန့်တွင် ဖွင့်ပြီး၊ ဇန်နဝါရီ ၂၀ ရက် မှစ၍ အတည်ပြုပြီးသား အချက်အလက်များ ရရှိနိုင်ပါတယ် (အချက်အလက် ကျန်ရစ်မှုကို ကာကွယ်ရန် ၂၀ ရက်နောက်ပိုင်း ဒေါင်းလုဒ်ဆွဲရန် အကြံပြုပါတယ်)။
- ဖေဖော်ဝါရီ လစာထုတ်ပေးသည့်နေ့ အထိ ကုမ္ပဏီသို့ သက်ဆိုင်ရာ စာရွက်စာတမ်းများ တင်ပြရပါမယ်။
တိကျသော ရက်စွဲများသည် နှစ်စဉ် ပြောင်းလဲနိုင်သဖြင့်၊ လျှောက်ထားမည့်မီ Immigration Contact Center (1345) သို့မဟုတ် သင့်ဒေသရှိ Korea Immigration Service (KIS) ရုံးတွင် နောက်ဆုံးအချက်အလက်များကို စစ်ဆေးအတည်ပြုပါ။
လိုအပ်သော စာရွက်စာတမ်းများ
Hometax ရှိ နှစ်ကုန်အခွန်ရှင်းတမ်း ရိုးရှင်းဝန်ဆောင်မှု ကို အသုံးပြုပါက ဆေးကုသစရိတ်၊ ပညာရေးစရိတ်၊ အကြွေးဝယ်ကတ်သုံးစွဲမှု စသည့် ခွန်လျှော့စရိတ် အချက်အလက်အများစုကို အလိုအလျောက် ရှာဖွေပေးပါတယ်။ ရရှိလာသော အချက်အလက်များကို ဒေါင်းလုဒ်ဆွဲ သို့မဟုတ် ထုတ်ယူပြီး ကုမ္ပဏီသို့ တင်ပြရုံပါပဲ။ အများအားဖြင့် သီးခြားပြင်ဆင်ရန် သိပ်များများ မရှိပါ။
သို့သော် တစ်နှစ်အတွင်း မိသားစုအခြေအနေ ပြောင်းလဲခဲ့ပါက ၊ ဥပမာ လက်ထပ်ခြင်း သို့မဟုတ် ကလေးမွေးဖွားခြင်း ဖြစ်ပါက၊ နေရပ်မှတ်ပုံတင်လက်မှတ်မိတ္တူ (주민등록등본) ကို ထုတ်ယူပြီး ကုမ္ပဏီသို့ အတူတကွ တင်ပြရပါမယ်။ ဤသို့ဖြင့်သာ မှီခိုသူများအတွက် ပုဂ္ဂိုလ်ရေး ခွန်လျှော့စရိတ် ကို ရရှိနိုင်ပါတယ်။
လျှောက်ထားနည်း: Hometax (အွန်လိုင်း)
ကုမ္ပဏီက နှစ်ကုန်အခွန်ရှင်းတမ်း တွက်ချက်မှုကို ကိုယ်တိုင်စီမံပေးမှာဖြစ်သော်လည်း၊ ဝန်ထမ်းကိုယ်တိုင်က Hometax (www.hometax.go.kr) တွင် ခွန်လျှော့စရိတ် အချက်အလက်များကို ရှာဖွေ၊ ထုတ်ယူပြီး ကုမ္ပဏီသို့ တင်ပြရပါမယ်။
- Hometax သို့ ဝင်ရောက်ပြီး ပူးတွဲလက်မှတ် (joint certificate)၊ ဘဏ္ဍာရေးလက်မှတ် (financial certificate) သို့မဟုတ် Naver၊ Kakao၊ PASS စသည့် ရိုးရှင်းအတည်ပြုနည်း တို့ဖြင့် လော့ဂ်အင်ဝင်ပါ။ (၂၀၂၅ ခုနှစ်တွင် Hometax ကို ပြုပြင်မွမ်းမံခဲ့သဖြင့် မျက်နှာပြင်နှင့် မီနူးအမည်များမှာ အောက်ပါ အဆင့်များနှင့် အနည်းငယ် ကွဲပြားနိုင်ပါသည်။ ‘နှစ်ကုန်အခွန်ရှင်းတမ်း’ နှင့် ဆက်စပ်သော မီနူးကို ရှာ၍ ဝင်ပါ။)
- ပင်မမျက်နှာပြင်တွင် [နှစ်ကုန်အခွန်ရှင်းတမ်း ရိုးရှင်းဝန်ဆောင်မှု] အိုင်ကွန်ကို နှိပ်ပါ။
- [ဝင်ငွေ၊ အခွန်ခွန်လျှော့စရိတ် အချက်အလက် ရှာဖွေ/ထုတ်ယူ (ဝန်ထမ်း)] ကို နှိပ်ပါ။
- နှစ်အလယ်တွင် ကုမ္ပဏီသို့ ဝင်ရောက်ခဲ့သူ သို့မဟုတ် နှစ်မကုန်ခင် ထွက်ခွာခဲ့သူဆိုပါက အမှန်တကယ် အလုပ်လုပ်ခဲ့သော လများကိုသာ ရွေးချယ်ပါ။
- ရရှိလာသော အချက်အလက်များကို စစ်ဆေးပြီး PDF အဖြစ် သိမ်းဆည်း သို့မဟုတ် ထုတ်ယူကာ ကုမ္ပဏီသို့ တင်ပြပါ။
ဖုန်းဖြင့် လုပ်ဆောင်လိုပါက Sontax (손택스) အက်ပ်ကို ထည့်သွင်းပြီး အလားတူ အဆင့်များအတိုင်း လုပ်ဆောင်နိုင်ပါတယ်။
သတ်မှတ်ရက် ကျော်လွန်သွားရင် ဘာဖြစ်မလဲ?
သတ်မှတ်ရက်အတွင်း ကြေညာမှု မလုပ်ဆောင်ပါက ဇွန်လတွင် ဒဏ်ကြေး (penalty surcharge) ထပ်ဆောင်းပေးဆောင်ရနိုင်ပါတယ်။ မမေ့ဘဲ မဖြစ်မနေ ဂရုစိုက်ပါ။
နိုင်ငံခြားသားများအတွက် အကူအညီဝန်ဆောင်မှုများ
- နိုင်ငံခြားသား အခွန်အထူးဖုန်းလိုင်း: 1588-0560 (အင်္ဂလိပ်ဘာသာ ရရှိနိုင်)
- အမျိုးသားအခွန်ဌာန အထွေထွေ အခွန်စုံစမ်းမှု: ဧရိယာကုဒ်မပါဘဲ 126 (အလုပ်ရက်များ 09:00–18:00)
- နိုင်ငံခြားသားများအတွက် အင်္ဂလိပ်ဘာသာ Easy Guide: NTS အင်္ဂလိပ်ဝက်ဘ်ဆိုဒ် (eng.nts.go.kr) တွင် ရရှိနိုင်ပါတယ်။
အခွန်သက်သာစေသည့် အကြံပြုချက်: အကြွေးဝယ်ကတ် vs. ဒက်ဘစ်ကတ်နှင့် ငွေသားဖြတ်ပိုင်း
- နှစ်စဉ် စုစုပေါင်းလစာ၏ ၂၅% အထိ အတွက် နေ့စဉ်အကျိုးခံစားခွင့် အကောင်းဆုံးပေးသည့် အကြွေးဝယ်ကတ်ကို လွတ်လပ်စွာ သုံးစွဲပါ။ ဤအတိုင်းအတာအတွင်း အခွန်ဆိုင်ရာ ကွာခြားချက် မရှိပါ။
- စုစုပေါင်းလစာ၏ ၂၅% ကို ကျော်လွန်သော ပမာဏ အတွက် ငွေသားဖြတ်ပိုင်း (cash receipts) သို့မဟုတ် ဒက်ဘစ်ကတ် ကို သုံးစွဲပါက ခွန်လျှော့နှုန်း ပိုမြင့်သဖြင့် ပြန်အမ်းငွေ ပိုရရှိနိုင်ပါတယ်။
စုစုပေါင်းဝင်ငွေခွန် ကြေညာခြင်း
စုစုပေါင်းဝင်ငွေခွန်ဆိုတာ ဘာလဲ?
စုစုပေါင်းဝင်ငွေခွန်ဆိုသည်မှာ တစ်နှစ်အတွင်း ရရှိခဲ့သော ဝင်ငွေအမျိုးအစားအားလုံးကို ပေါင်းစည်း၍ ကြေညာပြီး အခွန်ပေးဆောင်ရသည့် ကြေညာချက်ဖြစ်ပါတယ်။ အလုပ်လစာအပြင် အတိုးငွေ၊ အစုရှယ်ယာအမြတ်၊ စီးပွားရေးဝင်ငွေ၊ ပင်စင်ဝင်ငွေ သို့မဟုတ် အခြားဝင်ငွေ စသည်တို့ ရှိပါက ဤကြေညာချက်ကို တင်ပြရပါမယ်။ အခွန်ပိုပေးထားပါက ပြန်အမ်းငွေ ရရှိနိုင်ပြီး၊ အမျိုးမျိုးသော ခွန်လျှော့စရိတ်နှင့် လျှော့ပေါ့ခွင့်များလည်း ရရှိနိုင်ပါတယ်။
ဘယ်သူတွေ ကြေညာရမလဲ?
- အလုပ်လစာဝင်ငွေ တစ်ခုတည်း ရှိသူများ: နှစ်ကုန်အခွန်ရှင်းတမ်းဖြင့် အားလုံးပြီးစီးပါတယ်။ စုစုပေါင်းဝင်ငွေခွန်ကို သီးခြားကြေညာရန် မလိုပါ။
- အလုပ်လစာဝင်ငွေအပြင် သို့မဟုတ် အပိုဆောင်း အခြားဝင်ငွေ (ဖရီးလန့်စ်ဝင်ငွေ၊ စီးပွားရေးဝင်ငွေ၊ ငှားရမ်းခဝင်ငွေ၊ အတိုးနှင့် ရှယ်ယာအမြတ် စသည်) ရှိသူများ: စုစုပေါင်းဝင်ငွေခွန် ကြေညာရပါမယ်။
- Recognized refugee (F-2-4) (ဒုက္ခသည်အသိအမှတ်ပြုခံရသူ) နှင့် Humanitarian stay holder (G-1) (လူသားချင်းစာနာမှုအရ နေထိုင်ခွင့်ရသူ) အပါအဝင် နေထိုင်ခွင့်အခြေအနေ အမျိုးမျိုးရှိသော နိုင်ငံခြားသားများသည်လည်း သက်ဆိုင်ရာ ဝင်ငွေရှိပါက ကြေညာရပါမယ်။
ဘယ်အချိန် ကြေညာရမလဲ
- နှစ်စဉ် မေလ ၁ ရက်မှ မေလ ၃၁ ရက် အထိ (ပုံမှန်ကြေညာချိန်; ရိုးသားစွာ ကြေညာကြောင်း အတည်ပြုစာတင်ပြရန် တာဝန်ရှိသူများမှာ ဇွန်လ ၃၀ ရက်အထိ)
- မေလကို လွတ်သွားပါက “သတ်မှတ်ရက်ကျော် ကြေညာချက်” အဖြစ် တင်ပြနိုင်သေးသော်လည်း ဒဏ်ကြေး ဆောင်ရနိုင်ပါတယ်။
တိကျသော ရက်စွဲများသည် နှစ်စဉ် ပြောင်းလဲနိုင်သဖြင့်၊ ကြေညာမည့်မီ Immigration Contact Center (1345) သို့မဟုတ် သင့်ဒေသရှိ Korea Immigration Service (KIS) ရုံးတွင် နောက်ဆုံးအချက်အလက်များကို စစ်ဆေးအတည်ပြုပါ။
လိုအပ်သော စာရွက်စာတမ်းများ
- ကြေညာမှု လမ်းညွှန်အသိပေးချက်များကို Hometax (www.hometax.go.kr) သို့မဟုတ် Sontax အက်ပ်တွင် တိုက်ရိုက်ကြည့်ရှုနိုင်ပါတယ်။
- အခွန်ရုံးသို့ လူကိုယ်တိုင် သွားရောက်ပါက: နိုင်ငံခြားသား မှတ်ပုံတင်ကတ်နှင့် ပြန်အမ်းငွေအတွက် ဘဏ်အကောင့်နံပါတ် ကို ယူဆောင်လာပါ။
ကြေညာနည်း
အွန်လိုင်း: Hometax သို့မဟုတ် Sontax အက်ပ်
လော့ဂ်အင်ဝင်ရန် ဘဏ္ဍာရေးလက်မှတ် သို့မဟုတ် ရိုးရှင်းအတည်ပြုနည်း (Naver၊ Kakao၊ PAYCO စသည်) လိုအပ်ပါမယ်။
- Hometax (www.hometax.go.kr) သို့မဟုတ် Sontax အက်ပ်သို့ လော့ဂ်အင်ဝင်ပါ။
- [အခွန်ကြေညာခြင်း] > [စုစုပေါင်းဝင်ငွေခွန် ကြေညာခြင်း] သို့ သွားပါ။
- ပုံမှန်ကြေညာချက် (မေလ) သို့မဟုတ် သတ်မှတ်ရက်ကျော် ကြေညာချက် (မေလနောက်ပိုင်း) ကို ရွေးချယ်ပါ။
- လမ်းညွှန်ချက်အတိုင်း လုပ်ဆောင်ပါ။ သင့်ဝင်ငွေအသေးစိတ်ကို အလိုအလျောက် ဆွဲယူပေးပါမယ်။ အကြောင်းအရာကို စစ်ဆေးပြီး ကြေညာချက်ကို တင်ပြပါ။
- ပြန်အမ်းငွေအတွက် ဘဏ်အကောင့်နံပါတ် ကို ထည့်သွင်းပြီး ပုံစံကို ဖြည့်စွက်ပြီးအောင် လုပ်ဆောင်ပါ။
လူကိုယ်တိုင်: သင့်ဒေသရှိ အခွန်ရုံး (세무서) သို့ သွားရောက်ခြင်း
နိုင်ငံခြားသား မှတ်ပုံတင်ကတ်နှင့် ဘဏ်အကောင့်နံပါတ်ကို ယူဆောင်ပြီး အနီးဆုံး အခွန်ရုံးသို့ သွားရောက်ပါ။ ကောင်တာရှိ ကြေညာမှု အကူအညီပေးသူများက လုပ်ငန်းစဉ်တစ်လျှောက် ကူညီပေးပါမယ်။ အွန်လိုင်းဖြင့် ကြေညာရန် ခက်ခဲသည်ဟု ခံစားရပါက လူကိုယ်တိုင် သွားရောက်ခြင်းသည် ကောင်းသော ရွေးချယ်မှုဖြစ်ပါတယ်။
သတ်မှတ်ရက် ကျော်လွန်သွားရင် ဘာဖြစ်မလဲ?
သတ်မှတ်ရက်အတွင်း မကြေညာပါက လေးလံသော ဒဏ်ကြေး ပေးဆောင်ရနိုင်ပြီး၊ အချို့ကိစ္စများတွင် နေထိုင်ခွင့်နှင့် ဝင်ထွက်ခွင့်စိစစ်မှုကို ဆိုးကျိုးသက်ရောက်စေနိုင် ပါတယ်။ စုစုပေါင်းဝင်ငွေရှိပါက မေလတွင် မဖြစ်မနေ ကြေညာပါ။
ဗီဒီယိုလမ်းညွှန်များ (Seoul Migrant Support Center မှ ပံ့ပိုးပေးထား)
အောက်ပါ ဘာသာစကားများဖြင့် အဆင့်ဆင့် ကြေညာနည်း လမ်းညွှန်များကို ကြည့်ရှုနိုင်ပါတယ်။
| ဘာသာစကား | လင့်ခ် |
|---|---|
| ကိုရီးယား | YouTube တွင်ကြည့်ရန် |
| အင်္ဂလိပ် | YouTube တွင်ကြည့်ရန် |
| တရုတ် | YouTube တွင်ကြည့်ရန် |
| အူရဒူ | YouTube တွင်ကြည့်ရန် |
| ဗီယက်နမ် | YouTube တွင်ကြည့်ရန် |
| မွန်ဂိုလီးယား | YouTube တွင်ကြည့်ရန် |
| ရုရှား | YouTube တွင်ကြည့်ရန် |
| ဥဇဘက် | YouTube တွင်ကြည့်ရန် |
ကိုးကားလင့်ခ်များ
- NTS Hometax — နှစ်ကုန်အခွန်ရှင်းတမ်း ရိုးရှင်းဝန်ဆောင်မှုနှင့် စုစုပေါင်းဝင်ငွေခွန် ကြေညာခြင်း
- NTS အင်္ဂလိပ်ဝက်ဘ်ဆိုဒ် — နိုင်ငံခြားသားများအတွက် အင်္ဂလိပ်ဘာသာ လမ်းညွှန်များ
- NTS စုစုပေါင်းဝင်ငွေခွန် ကြေညာမှု လမ်းညွှန်
- နိုင်ငံခြားသား အခွန်အထူးဖုန်းလိုင်း: 1588-0560
- Immigration Contact Center: 1345